بهترین سیستم امنیتی برای شما کدام است؟

این روزها با بیشتر شدن تعداد آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی و اداری، نیاز است که بیشتر از سیستم های امنیتی و نظارتی استفاده کنیم تا بتوانیم امنیت بیشتری داشته باشیم و از جان و مال خود به خوبی مراقبت کنیم. سیستم های امنیتی و نظارتی، کاربردهای زیادی دارند و در اکثر مکانها می توان از آنها استفاده کرد. با نصب سیستم امنیتی و حفاظتی در ورودی آپارتمان، مغازه، فروشگاه، اداره، شرکت یا ملک شخصی مانند باغ و ویلا، می توان روی رفت و آمد افراد نظارت بیشتری داشت و از اتفاقاتی مانند سرقت، ورود بدون اجازه، بی نظمی و خطرات دیگر پیشگیری کرد. در این نوشته می خواهیم درباره انواع سیستم های امنیتی و نظارتی با شما صحبت کنیم تا متوجه شوید که این سیستم ها دقیقا چه کار می کنند و چگونه باید یک سیستم حفاظتی و امنیتی عالی را برای منزل یا شرکت خود انتخاب کنید. از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

انواع سیستم های امنیتی، نظارتی و ایمنی

از نظر عملکرد، سیستم های امنیتی و ایمنی به چندین دسته تقسیم بندی می شوند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• سیستم های پایش تصویر (مانیتورینگ، ویدیو کنفرانس)
• سیستم های نظارتی (دوربین مدار بسته)
• سیستم حفاظتی (خانه هوشمند، دزدگیر، آلارم)
• سیستم کنترل تردد (راه بند، گیت)
• سیستم اعلام آتش سوزی (اعلام حریق، اطفا حریق)

در ادامه این نوشته، با هرکدام از انواع سیستم های امنیتی و نظارتی آشنا خواهید شد:

 
سیستم پایش تصویر

منظور از سیستم پایش تصویر، سیستمی است که اصلی ترین ورودی و خروجی آن، تصاویر است. دوربین های کنترل سرعت، دوربین های کنترل ترافیک و دوربین های مداربسته داخل شهر از جمله سیستم های امنیتی بر پایه پایش تصاویر هستند.

مانیتورینگ دوربین مدار بستهبا استفاده از سیستم پایش تصویر، تصاویر از روی مکان موردنظر ثبت و ضبط می شود تا بتوان از روی آنها نتیجه گیری را انجام داد. با کمک سیستم های پایش تصویر می توان طرح های ترافیک را در روزهای شلوغ کاری تغییر داد تا افراد به مشکل ترافیک در سطح شهر برنخورند. سیستم های پایش تصویر قدرت نرم افزاری بالایی دارند و با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل تصاویر کار می کنند.

سیستم نظارتی (دوربین مدار بسته)

همانطور که از نام این سیستم مشخص است، از سیستم نظارتی برای نظارت روی ساختمانها، مغازه ها، فروشگاه ها، اماکن خصوصی و آپارتمانهای مسکونی بزرگ استفاده می شود. اکثر افراد، دوربین های مداربسته را در ورودی بانک، دانشگاه، اداره های دولتی و غیره مشاهده کرده اند.

سیستم دوربین مداربسته

دوربین مداربسته، یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های سیستم های نظارتی است؛ البته این سیستم ها اجزای دیگری هم دارند که به کمک آن می توان تصاویر را از دوربین به مانیتور انتقال داد تا افراد بتوانند این تصاویر را مشاهده کنند.

دوربین های مداربسته استفاده شده در سیستم های نظارتی انواع مختلفی دارند که عملکرد و امکاناتشان با هم فرق دارند:

• بعضی از مدل های دوربین مداربسته ثابت هستند؛ در حالی که بعضی از مدل های دوربین مداربسته گردان هستند و به سمت بالا و پایین یا چپ و راست می چرخند.
• بعضی از انواع دوربین های مداربسته قابلیت زوم کردن ندارند؛ در حالی که بعضی از انواع دوربین های مداربسته قابلیت زوم کردن روی یک شخص یا شی را دارند و می توان به صورت دستی یا از راه دور به آنها دستور داد تا روی یک موضوع خاص زوم کنند.
• لنز بعضی از دوربین های مداربسته ثابت است و تمام تصاویر تنها با یک لنز ضبط و ثبت می شود؛ اما لنز دیگر دوربین های مداربسته را می توان به صورت دستی تغییر داد تا تصاویر با لنز دلخواه ثبت شوند.
• بعضی از دوربین های به کار رفته در سیستم های نظارتی می توانند به شبکه اینترنت متصل شوند و از طریق قابلیت wireless یا کابل شبکه، تصاویر را به مانیتور بفرستند. در حالی که نوع دیگری از دوربین های مداربسته هستند که با کابل کواکسیال کار می کنند و آنالوگ هستند.
• بعضی از دوربین های امنیتی می توانند چهره ها را تشخیص دهند و قابلیت تشخیص چهره را دارند.
• برای کنترل عبور و مرور ماشین ها، بعضی از دوربین های مداربسته هستند که می توانند اعداد و حروف روی پلاک ماشین ها را بخوانند. این موضوع برای دوربین های امنیتی نصب شده در پارکینگ مجتمع های مسکونی بسیار حائز اهمیت است.
• دوربین هایی که قابلیت دید در شب را دارند، از اشعه مادون قرمز برای مشاهده تصاویر در تاریکی استفاده می کنند تا تصاویر را با بهترین کیفیت ثبت کنند.
یکی دیگر از بخش های سیستم های نظارتی، دستگاه ضبط سیستم است که تصاویر گرفته شده توسط دوربین مداربسته را روی هارد دیسک داخل دستگاه ذخیره می کند. البته امروز سیستم های نظارتی پیشرفته و بزرگ از سرورهای تحت شبکه استفاده می کنند تا تصاویر روی سرورهای تحت شبکه ذخیره شوند و حافظه دستگاه با تصاویر متعدد پر نشود.

علاوه بر دوربین مداربسته که وظیفه گرفتن تصاویر و ویدئوها را دارد و تجهیزات ذخیره سازی مانند هارد دیسک و سرورهای تحت شبکه، سیستم های نظارتی بخش دیگری برای کنترل این تصاویر دارند تا بتوانند دوربین های مداربسته را کنترل کنند. کیبورد دوربین مداربسته، دستگاهی است که می تواند تنظیمات دوربین را از اتاق فرمان تغییر دهد. کیبورد دوربین مداربسته به دستگاه، دستور چرخش دوربین و زوم کردن لنز دوربین روی تصویر خاص را می دهد. کیبورد دوربین نیز به دستگاه ضبط متصل می شود و به موتور چرخش دوربین و موتور لنز دوربین فرمان می دهد. تمام بخش های سیستم نظارتی به وسیله کابل یا شبکه بی سیم به هم ارتباط دارند.

سیستم کنترل تردد 

 یکی دیگر از سیستم های امنیتی و نظارتی، سیستم کنترل تردد است که برای کنترل تردد ماشین ها و افراد به یک مکان خاص نصب می شود. احتمالا شما این سیستم را روبروی بیمارستان یا اداره های بزرگ مشاهده کرده اید که جلوی درب ورودی یک مانع فیزیکی قرار می دهند و تنها در صورتی به فرد یا ماشین اجازه ورود و خروج می دهند که مجوز ورود به آن ساختمان را داشته باشند. با توجه به ساختمان موردنظر می توان از انواع مختلف سیستم کنترل تردد استفاده کرد.

تجهیزات راه بند

همچنین شما این سیستم را در ایستگاه مترو و جلوی درب بیمارستان ها مشاهده کرده اید. در مترو از گیت های کنترل تردد استفاده می شود که در صورت ارائه بلیط، به فرد اجازه عبور می دهد. در جلوی در بیمارستان نیز از راهبند اتوماتیک استفاده می شود که بعد از خواندن پلاک ماشین یا مشاهده مجوز از سر راه برداشته می شود تا ماشین ها بتوانند وارد محوطه بیمارستان شوند. گیت های کنترل تردد، کرکره های اتوماتیک، راهبند اتوماتیک، درب اتوماتیک پارکینگ و قفل الکترونیکی از جمله انواع سیستم های کنترل تردد هستند.

سیستم حفاظتی (هشدار و اعلام سرقت)

سیستم حفاظتی همانطور که از نامش پیداست، برای محافظت از افراد و ساختمانها و خودروها به کار می رود که از سرقت این موارد پیشگیری می کند. در سیستم های حفاظتی، تردد افراد کنترل می شود تا افراد بدون مجوز و ناآشنا، اصلاً نتوانند وارد محوطه ساختمان یا فروشگاه و… شوند. به همین دلیل است که در ورودی ساختمان از موانع استفاده می شود. یکی دیگر از بخش های مهم این سیستم های حفاظتی، سیستم هشدار دهنده یا سیستم ضدسرقت است که در صورت مشاهده اولین اقدامات برای سرقت، به صدا در می آید تا مالک خودرو یا صاحبِ خانه متوجه سرقت شود.انواع دزدگیرها از جمله دزدگیر منزل، دزدگیر ماشین، جی پی اس، ردیاب خودرو و موتورسیکلت از جمله انواع این سیستم های حفاظتی هستند که کاربرد زیادی هم دارند.

سیستم دزدگیر اماکنگاهی اوقات این دزدگیرها را می توان به یک سیستم نظارتی متصل کرد تا بتوان از راه دور تصویر آن سوژه را دید و کنترل کرد. سیستم های حفاظتی برای همه مکانها از جمله ویلاها، باغ ها، مزرعه ها، منازل شخصی، مجتمع های آپارتمانی، آزمایشگاه ها، خانه سالمندان، مهدکودک، برج های اداری، فروشگاه، مغازه و مکانهای مهم قابل استفاده است. علاوه بر اینها، امنیت انواع خودرو و موتورسیکلت با این سیستم ها حفظ می شود؛ زیرا از سرقت این وسایل جلوگیری می شود و بعد از سرقت هم به ردیابی اموال و پیدا کردن سارق کمک می کند.

سیستم های اعلام حریق و اطفای حریق

هر ساله بسیاری از ساختمانها به دلیل آتش سوزی آسیب جدی می بینند و صدمات زیادی به جان و مال افراد وارد می شود. با استفاده از سیستم نظارتی اعلام حریق، می توان از آتش سوزی ساختمانها و برج های اداری و مسکونی جلوگیری کرد. وظیفه اصلی این سیستم های امنیتی و نظارتی، مقابله با هرگونه افزایش حرارت محیط و آتش سوزی است.

سیستم اعلام حریق

در سیستم اعلام حریق، در صورت مشاهده اولین نشانه های آتش سوزی، این سیستم شروع به آلارم و هشدار می کند تا ساکنان ساختمان متوجه آتش سوزی شوند و از ساختمان بیرون بیایند. بعضی از مدل های سیستم اعلام حریق به صورت اتوماتیک با هرگونه حریق و آتش سوزی مقابله می کند و برای این کار از کپسول های آبی، پودری یا گازی برای مهار آتش استفاده می کند.

مزیت های استفاده از سیستم های امنیتی و نظارتی چیست؟

1. با استفاده از سیستم های امنیتی و حفاظتی، می توان عبور افراد و خودروها را کنترل کرد.
2. سیستم های نظارتی به حل مشکلاتی مانند ترافیک شهری و تجمع بی دلیل کمک می کند.
3. احتمال پیش آمدن اتفاقاتی نظیر ورود افراد غریبه به داخل ساختمان و سرقت اموال و سندهای مهم با استفاده از سیستم های امنیتی و نظارتی کمتر می شود و در نتیجه مال و جان افراد در امنیت می ماند.
4. با کمک سیستم های اعلام حریق می توان جلوی آتش سوزی و تخریب ساختمان را گرفت.
5. نصب و راه اندازی سیستم های امنیتی و نظارتی باعث حفظ سرمایه های جانی و مالی می شود و به کنترل رفتار افراد نیز کمک می کند.

به همین دلیل است که با نصب و استفاده از سیستم های امنیتی و نظارتی، شما می توانید با خیال راحت به کار و زندگی خود برسید و دغدغه ای بابت سرقت و ایجاد مشکل در ساختمان یا محل کار خود نداشته باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سیستم امنیتی مناسب خود را پیدا کنید.

با توجه به موارد گفته شده، بهترین سیستم امنیتی و نظارتی برای ساختمان شما چیست؟ شما می توانید برای انتخاب و خرید بهترین سیستم امنیتی و نظارتی و راه اندازی سیستم امنیتی خود، با کارشناسان ما صحبت کنید و بهترین گزینه را برای ساختمان مسکونی یا اداری خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =