در این نوشته قصد داریم به آموزش نصب دوربین مداربسته بپردازیم. دوربین‌های امنیتی یک راه عالی برای تحت نظارت داشتن اوضاع خانه، محل کار و غیره است. بااین‌حال ممکن است برای اولین‌بار موفق به خرید دوربین مداربسته شده باشید و نحوه نصب آن را یاد نداشته باشید.

خوشبختانه وقتی که شما اصول اولیه در مورد انتخاب تجهیزات مناسب، انتخاب بهترین مکان را بدانید با دنبال‌کردن دستورالعمل‌های زیر موفق به نصب دوربین مداربسته خواهید شد. آموزش نصب دوربین مداربسته‌ای که برای شما در نظر گرفته‌ایم به‌صورت بخش‌بندی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

 

بخش 1 آموزش نصب دوربین مداربسته:

انتخاب تجهیزات مناسب

 

بر اساس نحوه ارسال تصاویر گرفته شده دوربین به مرکز کنترل، انواع دوربین مداربسته را می‌توان به دودسته زیر تقسیم کرد:

 

چگونه دوربین مدار بسته را نصب کنیم قسمت 1

 

دوربین مداربسته بی‌سیم

برای داشتن یک فرایند نصب ساده می‌توانید از دوربین‌های مداربسته بی‌سیم استفاده کنید. این دوربین‌های باتری‌خور که از وای‌فای برای انتقال فیلم استفاده می‌کنند ساده‌ترین مراحل نصب را دارند.

دلیل آن هم این است که تجهیزات و کابل‌کشی بسیار کمتری برای مقابله وجود دارد. اگر به‌جای یک سیستم بزرگ فقط به 1 یا 2 دوربین نیاز دارید، خرید دوربین مداربسته وایرلس بهترین گزینه است.

فیلم‌هایی که این دوربین‌ها ضبط می‌کنند داخل کارت حافظه و یا در نوعی فضای ابری ذخیره می‌شوند. این بدان معناست که لازم نیست نگران راه‌اندازی دستگاه ذخیره‌سازی DVR باشید.

نقطه‌ضعف اصلی دوربین‌های بی‌سیم این است که برای کارکردن به وای‌فای قوی نیاز دارند. ازآنجایی‌که آنها با باتری کار می‌کنند باید هرچند وقت یکبار هزینه خرید باتری را بپردازید.

 

دوربین مداربسته باسیم

برای اتصالات و برق قابل‌اعتماد دوربین‌های مداربسته سیمی را انتخاب کنید. گرچه نصب پیچیده‌تری دارند. دوربین‌هایی باسیم نسبت به گزینه‌های وایرلس قابل‌اعتمادتر هستند. اینها برای ایجاد یک سیستم دوربین امنیتی در جایی با زیرساخت کابل‌کشی خوب مانند خانه یا ساختمان‌های اداری بهترین گزینه هستند.

توجه داشته باشید که دوربین مداربسته سیمی باتوجه‌به تجهیزات اضافی، گران‌تر از دوربین‌های بی‌سیم هستند.  

 ازآنجایی‌که دوربین‌های سیمی باید در نزدیکی یک پریز یا منبع برق دیگر نصب شوند، دوربین‌های سیمی به‌اندازه دوربین‌های بی‌سیم قابلت جابه‌جایی را ندارند. به عبارت بهتر محدودیت مسافت و افت کیفیت تصویر برای مسافت‌های طولانی (بیشتر از 300 متر) را دارند.

علاوه بر این از دوربین مداربسته‌ای استفاده کنید که از طریق آلارم شما را از رخدادها باخبر می‌کند. اکثر دوربین‌های مداربسته‌ای که شامل اعلان یا آلارم می‌شوند از طریق اپلیکیشن رخدادی را به شما اطلاع خواهند داد.

 

چگونه دوربین مداربسته را نصب کنیم قسمت 2

 

هر یک از دودسته بالا می‌توانند از دید در شب یا زاویه دید گسترده هم برخوردار باشند. در رابطه‌ با این موضوع در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد:

 

دوربین مداربسته دید در شب

اگر می‌خواهید حتی در تاریکی نظارت خود را ادامه دهید می‌توانید از دوربین مداربسته دید در شب استفاده کنید. در غیر این صورت، اگر دوربین به سمت مکانی بدون نور قرار داده شود نمی‌تواند فعالیت‌های انجام شده را ضبط کند. اگر قصد دارید دوربین‌های مداربسته را در فضای باز نصب کنید این امر حائز اهمیت خواهد بود.

 

چگونه دوربین مداربسته را نصب کنیم قسمت 3

 

دوربین مداربسته اولترا واید

برای امنیت بیشتر دوربین‌های اولترا واید یا دارای میدان دید وسیع را انتخاب کنید. هر چه میدان دید بزرگ‌تر باشد دوربین شما می‌تواند فضای بیشتری را کپچر کند. برای دریافت بهترین نتیجه، از دوربین با لنز 180 درجه با قابلیت چرخش استفاده کنید.

توجه داشته باشید که از خرید دوربین مداربسته ارزان‌قیمت خودداری کنید. معمولاً کیفیت دوربین امنیتی قیمت آن را منعکس می‌کند. اگر مدل ارزانی را پیدا کرده‌اید به‌احتمال زیاد این بدان معناست که به‌اندازه دوربین‌های رده‌بالا باکیفیت نیست.

 

چگونه دوربین مداربسته را نصب کنیم قسمت 4

 

بخش 2 آموزش نصب دوربین مداربسته:

انتخاب محل نصب دوربین امنیتی

 

اگر نگرانی اصلی شما امنیت است؛ دوربین‌ها را در کنار درب خانه خود قرار دهید. بیشتر سارقان سعی می‌کنند از درب ورودی وارد خانه‌ها شوند؛ بنابراین این مکان بهترین جا برای نصب دوربین مداربسته است. دوربین‌ها را طوری قرار دهید که رو به بیرون باشد و چهره سارقان احتمالی را ثبت کند.

 

چگونه دوربین مداربسته را نصب کنیم قسمت 5

 

دوربین‌ها را بالای گاراژها یا راهروها قرار دهید تا بتوانید ماشین خود را کنترل کنید. دوربین امنیتی را رو به خودروی خود قرار دهید. نصب دوربین مداربسته در گاراژ همچنین ورودی بالقوه دیگر خانه شما را تحت پوشش قرار می‌دهد و امنیت بیشتری به شما می‌دهد.

 

چگونه دوربین مداربسته را نصب کنیم قسمت 6

 

دوربین‌ها را در مکان‌های تجمع نصب کنید تا افراد را زیر نظر داشته باشید. آنها را روی اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق غذاخوری و هر جای دیگری که افراد تمایل دارند در آنجا جمع شوند قرار دهید. این به‌ویژه برای مراقبت از کودکان، پرستاران کودک یا مهمانان در زمانی که شما از خانه دور هستید مفید است.

 

چگونه دوربین مداربسته را نصب کنیم قسمت 7

 

اتاق‌هایی که دارای پنجره‌های بزرگ رو به بیرون هستند را در اولویت قرار دهید. از قراردادن دوربین در اتاق‌خواب یا حمام خودداری کنید. گرچه ممکن است فکر کنید بهترین راه برای ایمن نگه‌داشتن فرزندتان است. اما مناطقی مانند اتاق‌خواب و حمام جزو حریم خصوصی محسوب می‌شوند. اگر نگران ایمنی فرزندان خود هستید به‌جای دوربین‌های امنیتی از نمایشگر و حسگرهای شکستن شیشه استفاده کنید.

 

چگونه دوربین مداربسته را نصب کنیم قسمت 8

 

هشدار: توجه داشته باشید که باید از نصب دوربین مداربسته در هرجایی که ممکن است حریم خصوصی همسایگان شما را نقض کند، خودداری کنید تا با مشکل قانونی مواجه نشوید.

 

بخش 3 آموزش نصب دوربین مداربسته:  

نصب و کابل‌کشی دوربین

 

هنگام نصب دوربین مداربسته توجه داشته باشید که برای محافظت از دستگاه خود یک نقطه دید بالا را انتخاب کنید. دوربین را 2.7 تا 3.0 متر از زمین نصب کنید. بااین‌حال دوربین را خیلی بالا قرار ندهید. هرکجا که دوربین امنیتی خود را نصب می‌کنید توجه داشته باشید که ارتفاع تا حدی باشد که بتوانید آن را بعداً تمیز کنید.

 

چگونه دوربین مداربسته را نصب کنیم قسمت 9

 

مطمئن شوید مکانی که برای نصب دوربین مداربسته انتخاب کرده‌اید نزدیک پریز است. اگر دوربین مداربسته سیمی دارید باید کابل برق را بتوانید به نزدیک‌ترین پریز وصل کنید. کابل برق همراه دوربین را اندازه بگیرید تا بدانید باید چقدر به پریز نزدیک باشید. به‌عنوان‌مثال اگر اندازه کابل برق 1.8 متر است دوربین باید در جایی در حدود 1.7 متری پریز برق نصب شود.

 

چگونه دوربین مداربسته را نصب کنیم قسمت 12

 

از پیچ یا پدهای چسبی برای نصب دوربین مداربسته خود استفاده کنید. از یک پیچ‌گوشتی یا مته استفاده کنید و پایه دوربین را به دیوار نصب کنید. اگر دوربین به‌جای پیچ دارای پد چسبی است به‌سادگی کاور پلاستیکی را بردارید و آن را به دیوار بچسبانید. قبل از برداشتن دست، حداقل 30 ثانیه آن را نگهدارید تا خوب بچسبد.

 

چگونه دوربین مداربسته را نصب کنیم قسمت 11

 

اگر قصد دارید دوربین خود را از دید مخفی کنید حتماً کابل برق را هم مخفی کنید. به‌عنوان‌مثال از دوربین شما در خانه نصب شده است کابل را پشت قفسه کتاب قرار دهید یا یک پوستر را روی آن نصب کنید.

 

چگونه دوربین مداربسته را نصب کنیم قسمت 12

 

اگر در خارج از منزل است، سوراخی را روی دیوار در نظر بگیرید و کابل برق خود را از طریق این سوراخ به منبع برق وصل کنید.

 

چگونه دوربین مداربسته را نصب کنیم قسمت 13

 

روشن‌کردن دوربین مداربسته بعد از نصب و استفاده از آن

حالا کافی است که دوربین خود را به پریز یا منبع برق وصل کنید. کابل را به پریزهایی که قبلاً شناسایی کرده‌اید وصل کنید.

 

چگونه دوربین مداربسته را نصب کنیم قسمت 14

 

در صورت وجود کابل‌های ویدئو را از دوربین خود به دستگاه ذخیره‌سازی وصل کنید اگر دوربین سیمی خریداری کرده‌اید باید کابل‌هایی همراه آن دریافت کرده باشید. در هر طرف کابل برچسب‌هایی وجود دارد که به شما نشان می‌دهد کدام یک را به دوربین و کدام یک را به DVR وصل کنید.

این فرایند را برای هر دوربین دیگری که قصد نصب آن را دارید تکرار کنید. اگر چندین دوربین نصب می‌کنید، حتماً آن‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که همه قسمت‌های مختلف خانه یا محل کار شما را پوشش دهند.

 

 

کابل‌های مورداستفاده در هنگام نصب دوربین مداربسته

انواع کابل متداول برای اتصال دوربین‌های امنیتی به رکوردر شامل موارد زیر می شوند:

  • Cat5e
  • Cat6
  • کابل کواکسیال
  • کابل کامپوزیت

  • برای اتصال دوربین‌ها به DVR، سرور ویدئو از کابل Cat5e یا Cat6 استفاده کنید.
  • برای سیستم‌های آنالوگ HD توصیه می‌کنیم که با Cat5e یا Cat6 را به دوربین‌های خود وصل کنید.
  • دوربین با یک کابل Cat5e به‌خوبی کار می‌کند به شرطی که دوربین‌ها بیش از 50 متر از DVR یا سرور ویدئو فاصله نداشته باشد.
  • دوربین با یک کابل Cat6 به‌خوبی کار می‌کند به شرطی که دوربین‌ها بیش از 300 متر از DVR یا سرور ویدئو فاصله نداشته باشد.
  • برای اتصالات تا فاصله 80 متری از Passive Baluns استفاده کنید.
  • برای اتصالات 80 تا 300 متری از Active Baluns استفاده کنید

  اگر دوربین‌ها در همان ساختمان DVR یا Video Server نیستند، توصیه می‌کنیم یک ضبط کننده ویدئوی هیبریدی یا NVR نصب کنید و از یک پل بی‌سیم به ساختمان استفاده کنید.

 

 

نحوه اتصال دوربین مداربسته به تلویزیون

برخی از کاربران می‌خواهند دوربین امنیتی خود را مستقیماً به تلویزیون وصل کنند. آنها می‌خواهند فید ویدئوی زنده را از دوربین مداربسته خود روی تلویزیون مشاهده کنند بدون اینکه هرگونه فیلمی روی هارد ذخیره شود.

 

 

اتصال دوربین CCTV به تلویزیون یا مانیتور

در ادامه یک نمودار نصب آورده شده است که نحوه اتصال دوربین مداربسته آنالوگ به تلویزیون یا مانیتور را نشان می‌دهد.

 

اتصال مستقیم دوربین مدار بسته به مانیتور

 

خروجی ویدئو و برق دوربین مداربسته به کابل دوربین متصل می‌شود. کابل RG59 Siamese هم قابل‌استفاده است. Siamese برای دوربین‌های امنیتی BNC به‌منظور اجرای ویدئو و برق به / از دوربین‌ها استفاده می‌شود.

ازآنجایی‌که هر دو انتهای کابل ویدئو دارای کانکتورهای BNC نر هستند. سمت تلویزیون باید به کانکتور RCA نر تبدیل شود تا بتواند به ورودی ماده RCA تلویزیون وصل شود.

دوشاخه برق 3.1 میلی‌متری مستقیماً به منبع تغذیه DC موجود در دوربین وصل می‌شود. منبع تغذیه به یک پریز برق استاندارد متصل می‌شود.

هنگامی که کاربر می‌خواهد ویدئوی زنده را از دوربین امنیتی مشاهده کند، فقط ورودی ویدئوی RCA را در آن انتخاب می‌کند و ویدئو نمایش داده می‌شود.

اگر کاربر بخواهد صدا را در تلویزیون نیز بشنود، می‌تواند یک میکروفون نظارت صوتی مستقل را به یکی از ورودی‌های RCA تلویزیون وصل کند.

 

 

اتصال میکروفون به پورت صدای تلویزیون

اگر می‌خواهید علاوه بر نمای زنده دوربین امنیتی تلویزیون خود، صدا را هم بشنوید، نمودار زیر نشان می‌دهد که یک میکروفون نظارتی می‌تواند به تلویزیون شما متصل شود. استفاده از میکروفون اختیاری است.

 

اتصال میکروفن دوربین مدار بسته به تلویزیون

 

اتصال دوربین HD به تلویزیون یا مانیتور

اگر می‌خواهید دوربین امنیتی HD را به تلویزیون متصل کنید، باید از مبدل BNC به HDMI استفاده کنید. این راه‌اندازی برای دوربین‌های امنیتی HD زیر که از همان کابل کواکسیال دوربین‌های مداربسته آنالوگ استفاده می‌کنند، قابل‌اجرا است.

در این نمودار نصب از یک دوربین امنیتی 4K BNC استفاده شده است.

 

اتصال دوربین مدار بسته به تلویزیون

 

خط قرمز نشان‌دهنده کابل کواکسیال است که خروجی BNC دوربین را به ورودی BNC در مبدل HDCV-3-T BNC به HDMI متصل می‌کند. درست مانند نصب دوربین مداربسته آنالوگ در بالا، این می‌تواند کابل سیامی از پیش‌ساخته شده یا کابل بریده شده از یک قرقره کابل سیامی RG59 باشد.

خط آبی نشان‌دهنده کابل HDMI است که خروجی HDMI HDCV-3T را به ورودی HDMI تلویزیون متصل می‌کند.

 برای دیدن نمای زنده دوربین، کافی است با استفاده از کنترل تلویزیون به ورودی HDMI بروید.

 

نحوه مشاهده تصویر چندین دوربین امنیتی در یک تلویزیون یا مانیتور

اگر می‌خواهید ویدئوی زنده را از چندین دوربین امنیتی روی یک صفحه تلویزیون مشاهده کنید، می‌توانید از یک مالتی پلکسر دوربین مداربسته 4 کاناله یا 8 و 16 کاناله استفاده کنید.

دوربین‌های امنیتی به‌سختی به ورودی‌های ویدئویی BNC مالتی پلکسر چهارگانه دوربین مداربسته با استفاده از کابل کواکسیال RG59 متصل می‌شوند. اگر از مالتی پلکسر دوربین‌های امنیتی HD مانند این استفاده می‌کنید، می‌توانید از دوربین‌های مداربسته آنالوگ و دوربین‌های امنیتی HD BNC استفاده کنید.

چگونه چندین دوربین مدار بسته را در یک نمایشگر ببینیم

 

دوربین‌ها با کابل‌های جامپر RG59 به مالتی پلکسر متصل می‌شوند. مالتی پلکسر (mux) دارای یک خروجی ویدئو BNC است. می‌توانید از جامپر RG59 دیگر برای اجرای ویدئو از mux به تلویزیون استفاده کنید. در انتهای کابل تلویزیون، کانکتور BNC را می‌توان با این کانکتور به یک RCA نر تبدیل کرد.

پردازنده مالتی پلکسر ویدئویی را می‌توان طوری پیکربندی کرد که هر 4 دوربین را روی صفحه‌نمایش دهد. همچنین می‌توان آن را به روش‌های دیگری مانند پیمایش تک تصویر با تأخیر، تصویر در تصویر، تصویر دوگانه و موارد دیگر پیکربندی کرد.

 

 

نحوه نمایش تصاویر دوربین مداربسته در چند تلویزیون

توجه داشته باشید که ما در این مثال از یک مالتی پلکسر دوربین مداربسته به‌عنوان منبع HDMI استفاده می‌کنیم، اما اگر فقط نیاز به نمایش یک دوربین امنیتی دارید، می‌توانید به‌جای مالتی پلکسر از مبدل HDCV-3-T BNC به HDMI نیز استفاده کنید.

 

نمایش دوربین مدار بسته در چند نمایشگر 

خط قرمز در پایین یک کابل استاندارد ویدئویی HDMI است که خروجی HDMI مالتی پلکسر ویدئویی را به ورودی HDMI فرستنده HDMI از طریق IP (TX) متصل می‌کند.

 پورت اترنت RJ-45 در TX به یکی از پورت‌های سوئیچ شبکه متصل است.

 دو گیرنده HDMI (RX) به یک سوئیچ شبکه متصل هستند و هر دو برای دریافت سیگنال ویدئویی HDMI از یک فرستنده پیکربندی شده‌اند.

 خروجی HDMI از هر گیرنده به مانیتور تلویزیون متصل می‌شود.

مالتی پلکسر را می‌توان از هر مکان تلویزیون کنترل کرد زیرا هر گیرنده می‌تواند دستورات را از ریموت کنترل  IR به مالتی پلکسر ارسال کند.

 

 

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدوارم آموزش نصب دوربین مداربسته امروز بیلیون بیت به شما کمک کرده باشد تا خودتان جهت نصب دوربین امنیتی که خریداری کرده اید اقدام کنید. نظرات و پیشنهادات خود را می توانید در بخش نظرات این پست با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =