• با توجه به وقوع سرقت‌ها در اماکن مختلف مسکونی و تجاری، حفظ اموال و جان مردم برای مردم ضروری است. در مکان‌های مختلف برای تأمین امنیت روش‌های زیادی وجود دارد از جمله حفاظ‌های فلزی روی دیوار‌ها، استفاده از درب‌های ضد سرقت، استفاده از آژیر و دزدگیر و قفل‌های قدرتمند در ورودی ساختمان‌ها و بسیاری موارد دیگر. انواع دوربین مداربسته یکی از انواع سیستم‌های امنیتی قدرتمندی هستند که برای جلوگیری از سرقت و سایر جرایم در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دوربین‌های مداربسته به دلیل محبوبیت زیاد در انواع مختلفی تولید می‌شوند و بسته به نوع کاربری، انواع مختلفی دارند، برای آشنایی با دسته‌بندی‌ها و انواع مختلف دوربین‌های مدار بسته تا انتها با این مقاله از مجله بیلیون بیت همراه باشید. بیلیون بیت عرضه‌کننده بهترین انواع دوربین‌های مداربسته و تجهیزات ایمنی و حفاظتی، با قیمت مناسب و خدمات فوق‌العاده است. برای آشنایی با خدمات و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان باسابقه بیلیون بیت تماس بگیرید.

انواع دوربین مداربسته | بیلیون بیت

انواع دوربین مداربسته | بیلیون بیت

انواع دوربین مداربسته و خصوصیات آن‌ها

برای دوربین‌های مداربسته دسته‌بندی‌های مختلفی وجود دارد و با توجه به ویژگی‌هایشان از دیدگاه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. از نظر نوع سیگنال دوربین، شکل ظاهری، کیفیت، نوع نصب، تکنولوژی، برند و حتی نوع لنز، انواع مختلفی دوربین مدار بسته وجود دارد. در ادامه به معرفی هر گروه و انواع دوربین‌های مداربسته‌ی آن گروه می‌پردازیم.

انواع دوربین مدار بسته از نظر شکل ظاهری

دوربین‌های مدار بسته بر اساس شکل ظاهری طبقه‌بندی می‌شوند.

دوربین مداربسته دام یا سقفی

نام دوربین دام از ظاهر این دوربین مداربسته گرفته شده است که به شکل گنبدی (Dome = گنبد) است. از آنجایی که این دوربین‌ها بر روی سقف نصب می‌شوند، گاهی اوقات به این دوربین‌ها دوربین سقفی نیز می‌گویند. دوربین مداربسته دام گزینه مناسبی برای فضا‌های داخلی مانند مغازه‌ها، ادارات، پارکینگ منازل و اماکن عمومی، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و غیره می‌باشد.

یکی از بهترین انواع دوربین‌های مداربسته دام، دوربین مداربسته بیلیون بیت مدل BIL-33850/H50 است.

دوربین مداربسته بولت

دوربین مداربسته بولت به دلیل ساختار استوانه‌ای و ظاهر فشنگ مانندشان BULLET نامیده می‌شوند. دوربین‌های بولت یکی از پرکاربردترین دوربین‌های مداربسته در محیط‌های بیرونی هستند. بدنه این دوربین ها اغلب از جنس فلز است. بنابراین مقاوم در برابر آب و هوا هستند.

یکی از بهترین انواع دوربین‌های مداربسته بولت، دوربین مداربسته بیلیون بیت مدل BIL-33060/B60 است.

انواع دوربین مداربسته | بیلیون بیت

انواع دوربین مداربسته | بیلیون بیت

 

دوربین مداربسته اسپیددام

دوربین‌های Speed ​​Dome به دوربین‌های متحرک، چرخشی و PTZ نیز معروف هستند. این دوربین‌ها از قدرتمندترین دوربین‌های مخصوص نظارت تصویری به شمار ‌می‌روند و قابلیت چرخش 360 درجه افقی و 180 درجه عمودی را دارند. همچنین دوربین‌های اسپیددام اغلب می‌تواند نقاط تحت پوشش دوردست را با بالاترین کیفیت بزرگنمایی ثبت کند. بدنه این دوربین‌ها فلزی است.

دوربین مداربسته فیش آی

دوربین چشم ماهی به دلیل ظاهر و سازوکار مشابه چشم ماهی، به این نام خوانده می شوند. این دوربین‌ها به واسطه نوع لنز، زاویه دید 180 درجه را بدون نیاز به چرخیدن و حرکت فراهم می‌کنند. با این قابلیت تعداد دوربین‌های مورد نیاز برای پوشش بسیار کاهش می‌یابد اما باید توجه کنید به واسطه لنز فیش آی و شکل تصویرش ممکن است تصویر اجسام از منظر این دوربین، با واقعیت تفاوت داشته باشد. دوربین Fisheye باید در مرکز سقف با ارتفاع حداقل 3 متر نصب شود. در این صورت تصویری کلی از محیط  فراهم می شود.

دوربین‌های مدار بسته مخفی

ظاهر دوربین مداربسته در پیشگیری از سرقت و سایر جرایم بسیار مهم است. در بسیاری از موارد، مردم نمی‌خواهند دوربین نصب شده در ساختمان برای افراد دیگر قابل رؤیت باشد. دوربین‌های مخفی بهترین انتخاب برای این موارد هستند. اندازه این دوربین‌ها بسیار کوچک است و می‌توان آن‌ها را در مکان‌های مخفی نصب کرد. با توجه به ابعاد کوچک این دوربین‌ها، امکان نصب آن‌ها در مکان‌های مختلف وجود دارد. دوربین‌های مینیاتوری نمونه‌ای از دوربین‌های مخفی هستند که اغلب برای جاسوسی و مقاصد این چنینی استفاده می‌شوند.

انواع دوربین مدار بسته از نظر تکنولوژی انتقال تصویر

دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین‌های مداربسته اولیه و ابتدایی اغلب دوربین‌های آنالوگ هستند اما به دلیل کارایی و هزینه مناسب همچنان بیشترین استفاده را دارند. تصاویر (و صدا‌ها در صورت وجود) در این دوربین‌ها به صورت جداگانه با استفاده از کابل دو سیمه منتقل می‌شوند.

اگر بخواهیم در مورد کیفیت این دوربین‌ها صحبت کنیم باید بگوییم که با توجه به اینکه از فناوری آنالوگ استفاده می‌کنند و در اماکن اثرپذیری از نویز دارند، تصاویر نهایی از کیفیت کافی ممکن است برخوردار نباشد. نوسانات برق شهری و همچنین نویز الکترومغناطیسی (مثل امواج موبایل یا فرستنده‌های رادیویی) می‌تواند تأثیر زیادی بر تولید نویز این دوربین‌ها داشته باشد و کیفیت تصویر را کاهش دهد. به همین دلیل باید در دوربین‌های آنالوگ باید از کابل‌های باکیفیت استفاده کرد. دستگاه DVR  برای ضبط تصاویر به دست آمده از دوربین آنالوگ استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند کنترل و اتصال دیجیتال به شبکه را فراهم کند. یکی از بهترین انواع DVR برای استفاده‌ی معمول در منزل یا محیط‌های تجاری و صنعتی، دستگاه DVR هشت کانال بیلیون بیت مدل Bil-xvh8010 است.

تنوع دوربین‌های آنالوگ در بازار ایران بسیار زیاد است و نصب آن‌ها نسبت به دوربین‌های IP راحت‌تر است. اما در مکان‌هایی که حساسیت بیشتری دارند مانند اماکن امنیتی یا مالی و … استفاده از این دوربین‌ها توصیه نمی‌شود و بهتر است از دوربین‌های تحت شبکه استفاده شود.

دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP

تولیدکنندگان دوربین‌های مدار بسته به منظور رفع نواقص و ارتقای کیفیت دوربین‌های آنالوگ اقدام به تولید دوربین‌های تحت شبکه یا IP کرده‌اند. به جای امواج آنالوگ در این دوربین‌ها، از فناوری دیجیتال برای انتقال و خوانش داده‌ها و تصاویر استفاده می‌شود. در واقع دوربین‌های IP از ابتدای دریافت تصاویر، آن‌ها را به صورت دیجیتالی تبدیل کرده و تصاویری با کیفیت بالا ارائه می‌کنند.

اتصال این دوربین‌ها به شبکه یکی از ویژگی‌های بارز آن‌ها است و هر دوربین در شبکه محلی به عنوان یک دستگاه عمل می‌کند و با استفاده از IP یا ID خود در مرکز شبکه یا سرور، خود را شناسایی می‌کند و امکان ارسال تصاویر و صدا‌های مختلف به سرور را خواهد داشت. امنیت در این دوربین‌ها به واسطه ارتباط دیجیتال بالاتر است. مخصوصا اگر این ارتباط کدگذاری نیز باشد.

اما در کنار مزیت‌های زیادی که برای این دوربین‌ها وجود دارد، معایب و ایراداتی نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها قیمت بالایی است که باید برای آن پرداخت. در دوربین‌های تحت شبکه به جای استفاده از دستگاه ضبط DVR، باید از دستگاه NVR استفاده کنید. این دستگاه یک اتصال شبکه ایجاد می‌کند. سپس داده‌ها و تصاویر ارسالی را به صورت دیجیتال ضبط می نماید. با توجه به کدگذاری انجام شده در دوربین‌های تحت شبکه، امنیت تصاویر دریافتی این دوربین‌ها بسیار بالاتر از دوربین‌های آنالوگ است.

دسته‌بندی‌های دیگر

انواع دوربین‌های مداربسته براساس رزولوشن تصویر (تعداد پیکسل در تصویر ضبط شده)، قابلیت دید در شب، شرکت سازنده و از منظر‌های مختلف دیگری دسته‌بندی می‌شوند. به این دوربین ها در سایر مقالات مجله‌ی بیلیون بیت به آن‌ها خواهیم پرداخت. شما برای تأمین امنیت منزل یا محل کار خود می‌بایست پکیج دوربین مداربسته متناسب با نیاز خود تهیه نمایید تا هم نیاز به نظارت تصویری مرتفع شود و هم بی‌جهت مبلغی نپرداخته باشید. کارشناسان بیلیون بیت در همه‌ی مراحل انتخاب و خرید تجهیزات نظارتی همراه شما هستند. پس با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =