نصب دوربین مدار بسته بسیار ساده‌تر و آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. شما می‌توانید دوربین‌های خود را در مکان‌هایی که نیاز دارید حتی با کمترین دانش فنی نصب کنید. اما قبل از نصب، باید دستورالعمل‌های مختلفی را یاد بگیرید و به کار ببندید. برای نصب دوربین مداربسته نکات و اصول بسیار مهمی وجود دارد که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند کیفیت عملکرد دوربین و مهمتر از آن، امنیتی که انتظارش را دارید، کاهش دهد. در این مقاله از بیلیون بیت نکات مهمی را در مورد نحوه نصب دوربین مداربسته بیان می‌کنیم.

هدف از آموزش نصب دوربین‌های مدار بسته در محیط‌های مختلف تأمین امنیت و همچنین بستری برای کنترل و نظارت از طریق سیستم نظارت تصویری می‌باشد. در محل قرارگیری دوربین‌های مداربسته در مصارف مختلف (منزل، شرکت، مغازه و …) تفاوت‌هایی وجود دارد. در زمان نصب باید اصول و شرایط مکان در نظر گرفته شود. برای اطلاع از شرایط نصب در محیط‌های مختلف تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

همچتین برای مشاوره‌ی خرید فردی یا سازمانی و انواع پرسش‌های مرتبط با تجهیزات مختلف حفاظتی می‌توانید با کارشناسان زبده‌ی بیلیون بیت تماس بگیرید.

راهنمای نصب دوربین مدار بسته | بیلیون بیت

مراحل نصب دوربین مداربسته

پیش از شروع به نصب دوربین مداربسته چند اقدام اساسی و تعیین‌کننده حتماً باید انجام شود که پیش نیاز نصب دوربین مدار بسته به حساب می‌آیند:

  • بازدید اولیه
  • بررسی نیاز‌ها و انتظارات سیستم
  • تهیه نقشه

گام اول نصب دوربین مداربسته: جانمایی و تهیه نقشه

پیش از شروع نصب دوربین مداربسته، بازدید از پروژه و تهیه لیستی از نیاز‌ها و انتظارات خود از سیستم نظارت تصویری ضروری است. به این معنی که تعیین کنید کجا به کنترل و ردیابی تصویر نیاز دارید و وضوح و کیفیت تصویر در هر مکان چقدر مهم است.

نظارت بر تمامی نقطه غیر ضروری است. در نتیجه باید مکان‌هایی که اهمیت بیشتری دارند و نیاز به مشاهده دارند را مشخص و اولویت‌بندی کنید.

سپس می‌بایست نقشه محیط و نقاطی که دوربین‌های نظارت تصویری باید در آن‌ها نصب شوند تهیه و تعیین شوند. با کمک این نقشه‌ها نصب در مدت زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود و براساس آن می‌توان برآورد مناسبی از ابزار و تجهیزات مورد نیاز داشت.

و در نهایت پس از تهیه نقشه، هر مکانی را که برای راه‌اندازی و نصب دوربین مداربسته مشخص کرده‌اید بررسی کنید تا مطمئن شوید که از آن مکان تصویر مناسبی را از دوربین مداربسته دریافت خواهید کرد و مانعی برای دوربین مداربسته وجود ندارد.

این مکان‌ها اغلب برای نصب دوربین‌های مدار بسته انتخاب می‌شوند:

  • در‌های جلو و عقب ساختمان و در اضطراری
  • از پنجره‌های رو به خیابان
  • لابی، ورودی اصلی، پارکینگ، آسانسور، اتاق نگهبانی و در صورت لزوم راهرو‌ها
  • اتاق انتظار، اتاق کارکنان
  • سالن‌های تولید، انبار‌ها، اتاق‌ها، اتاق تأسیسات، تأسیسات برق، سالن ماشین آلات، پله‌ها و راهرو‌های خروج اضطراری.

گام دوم نصب دوربین مداربسته: انتخاب تجهیزات مناسب

شاید بسیاری از افراد این قسمت را به عنوان بخشی از راهنمای جامع نصب دوربین مداربسته در نظر نگیرند، اما اصلی‌ترین فرآیند این مرحله است یعنی انتخاب دوربین و تجهیزات مناسب. در ابتدا پس از خرید دوربین مناسب به تعداد کافی و با مشخصات فنی مناسب وارد مرحله نصب آن خواهید شد. برای انتخاب مناسب می‌توانید به راهنمای انتخاب بهترین دوربین مداربسته برای منزل مراجعه کنید. ان همانطور که می‌دانید دوربین‌های مدار بسته دارای تجهیزات و قطعات مختلفی هستند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و کار خود را انجام می‌دهند. بنابراین برای اینکه دستگاه در بهترین حالت خود کار کند، بیش از هر چیز به تجهیزات خوب و باکیفیت نیاز دارید. برای انتخاب درست دیگر تجهیزات دوربین مدار بسته هم می‌توانید به مقاله انتخاب انتخاب دی وی آر مناسب برای منزل، شرکت و کارخانه مراجعه کنید.

توصیه می‌کنیم در تهیه تجهیزات دقت ویژه‌ای داشته باشید و تا حد امکان بهترین مدل‌ها و برند‌ها را با گارانتی شرکتی خریداری کنید. هر چه کیفیت دوربین‌های مداربسته بالاتر باشد، کیفیت تصاویر ضبط شده نیز بالاتر خواهد بود. در انتخاب تجهیزات زیرساختی مانند کابل، داکت، لوله و کانکتور هم دقت کنید، زیرا حتی اگر از بهترین کیفیت دوربین مداربسته یا دستگاه تصویربرداری استفاده می‌کنید، اما کابل‌ها یا کانکتور‌ها کیفیت بالایی نداشته باشند، تصاویر دریافتی پس از مدتی افت کیفیت را تجربه خواهند کرد.

تجهیزات مورد نیاز برای نصب دوربین مدار بسته شامل این موارد است: دوربین مدار بسته (آنالوگ یا تحت شبکه شبکه)، دستگاه تحویل و ضبط صدا (DVR یا NVR)، کابل (کابل کواکسیال، کابل شبکه یا فیبر نوری)، کابل برق، کانکتور BNC یا کانکتور شبکه (به ترتیب برای آنالوگ یا تحت شبکه) و منبع تغذیه و غیره. اگر قصد نظارت بر یک منطقه بزرگ را ندارید، یک سیستم نظارت تصویری بی‌سیم نیز تا حدودی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

راهنمای نصب دوربین مدار بسته | بیلیون بیت

گام سوم نصب دوربین مداربسته: جانمایی سایر تجهیزات و محل عبور کابل‌ها

در این مرحله با توجه به نقشه تهیه شده باید محل مناسبی برای نصب سایر تجهیزات مختلف مانند کابل، دستگاه DVR و … انتخاب شود. اگر دوربین‌ها یا تجهیزات به درستی و در جای مناسب نصب نشده باشند، سارقان به راحتی می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند و با از کار انداختن آن‌ها به سرقت خود برسند. در واقع در صورتی که سارق یا متجاوز موفق به دسترسی به دستگاه DVR شود، نه تنها سیستم مداربسته دیگر کارایی نخواهد داشت، می‌تواند تصاویری که احیانا تا آن لحظه از او ضبط شده را نیز به سرقت برده یا نابود کند. به همین دلیل در انتخاب مکان مناسب و رعایت فواصل لازم برای ایمنی آن‌ها باید حداکثر توجه و دقت صورت گیرد.

گام چهارم نصب دوربین مداربسته: کابل کشی و تکمیل مدار

بسته به نوع دوربین‌ها و سیستم عامل آن‌ها باید از کابل و مدار مخصوص آن‌ها استفاده شود. حالت اول که عموماً در نصب دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شود مدار آنالوگ (EHD-Turbo HD) می‌باشد که در این حالت دوربین‌ها با کابل‌های RJ 11-6-59 به برق و DVR متصل می‌شوند و برق دستگاه DVR نیز متصل می‌شود. (یکی از اقدامات معمول اتصال DVR به مودم برای ارسال تصاویر به صورت لایو و ضبط شده به گوشی موبایل اوپراتور دوربین یا مدیر مجموعه است. )

راهنمای نصب دوربین مدار بسته | بیلیون بیت

نوع دیگر دوربین‌های تحت شبکه یا IP هستند، به این صورت که دوربین‌ها تصاویر دریافتی را با استفاده از کابل‌های شبکه یا فیبر‌های نوری به سوئیچ شبکه و دستگاه NVR منتقل می‌کنند. همچنین می‌تواند نصب دوربین‌های مدار بسته نیز کاملاً بی‌سیم باشد. در این حالت یک شبکه اینترنتی محلی راه‌اندازی می‌شود و دوربین‌ها و گیرنده‌ها با کمک آن تصاویر را ارسال و دریافت و ذخیره می‌کنند. اگر محیط برنامه‌ریزی شده بزرگ و وسیع باشد، می‌توان دوربین‌های نظارت تصویری را با استفاده از فرستنده‌ها و گیرنده‌های رادیویی به این روش نصب کرد. این سیستم برای مجموعه‌های بسیار بزرگ یا کارخانه‌ها که کابل کشی در آن‌ها علاوه بر هزینه‌ی زیاد، به علت طولانی بودن کابل باعث کاهش کیفیت می‌شود، به کار می‌رود.

گام پنجم نصب دوربین مدار بسته: اجرای تنظیمات

برای انجام این مرحله باید از نصب صحیح دوربین‌ها مطمئن باشید و از نرم‌افزار مخصوص آن‌ها بر اساس مدل و برند دوربین‌ها استفاده کنید تا بتوانید تصاویر آن‌ها را روی صفحه نمایش متصل به DVR یا NVR یا حتی گوشی هوشمند خود دریافت کنید. در این مرحله می‌توانید زاویه دید دوربین‌ها را نیز تنظیم کنید.

خلاصه‌ی گام به گام نصب دوربین مداربسته

توالی عملیات مربوط به نصب دوربین‌های نظارت تصویری با توجه به توضیحات، به شرح زیر خلاصه می‌شود:

  1. جمع‌آوری اطلاعات اولیه (مانند مکانیابی، تعداد دوربین‌های مدار بسته مورد نیاز و غیره)
  2. تهیه نقشه و مشخص کردن محل تجهیزات روی نقشه
  3. تعیین نوع دوربین‌های مداربسته مورد نیاز (انتخاب از دوربین های بیلیون بیت)
  4. تعیین محل مرکز کنترل (با توجه به ملاحظات امنیتی و امکان سیم کشی و …)
  5. تعیین آماده‌سازی محل عبور کابل‌ها (سقف کاذب، کف، داکت و …)
  6. تعیین شیوه برق‌رسانی
  7. کابل کشی
  8. تشکیل مدار
  9. اتصال تجهیزات به یکدیگر و به برق
  10. تصویر گرفتن و تنظیم دوربین‌ها بعد از نصب دوربین مداربسته
راهنمای نصب دوربین مدار بسته | بیلیون بیت

راهنمای نصب دوربین مدار بسته | بیلیون بیت

سخن پایانی

دوربین مدار بسته رایج‌ترین سیستم ضد سرقتی است که در خانه، محل کار و سایر مکان‌هایی که امنیت مهم است استفاده می‌کنیم. سارقان اغلب با دیدن دوربین مداربسته بیخیال می‌شوند و فلنگ را می‌بندند. در این مقاله سعی شد به سادگی و به صورت گام به گام مراحل جمع نصب دوربین مدار بسته بیان و توضیحات لازم داده شود. برای خرید تجهیزات دوربین مداربسته اساسی‌ترین موضوع مراجعه به یک فروشگاه مطمئن است. بیلیون بیت با ارائه‌ی بهترین و با کیفیت‌ترین تجهیزات حفاظتی و نظارت تصویری، خریدی مطمئن و به صرفه را برای شما به ارمغان می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =