با در نظر گرفتن پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از دوربین‌های مدار بسته حتی در منازل مسکونی، برای یک انتخاب هوشمندانه باید اجزای این سیستم امنیتی را بشناسیم. یکی از قطعات این سیستم امنیتی دستگاه DVR می‌باشد. اگر سیستم نظارت تصویری خریداری کرده یا از آن استفاده کرده‌اید، احتمالاً با مدل‌های مختلفی از دستگاه‌های DVR برخورد کرده‌اید. وجود انواع مدل‌های DVR قطعاً گیج‌کننده خواهد بود. به طور کلی دو نوع دستگاه ضبط در دوربین‌های مداربسته وجود دارد: NVR و DVR. نگران نباشید، در این مقاله می‌توانید تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد دستگاه DVR و نحوه عملکرد دستگاه DVR بیابید.

همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات، مشاوره رایگان و خرید مطمئن، با کارشناسان خبره‌ی بیلیون بیت در تماس باشید.

دستگاه DVR دی وی آر | بیلیون بیت

دستگاه دی وی آر DVR چیست؟

DVR مخفف Digital Video Recorder است که به معنای دستگاه ضبط‌کننده دیجیتالی است. این بخش از سیستم دوربین مداربسته تصاویر آنالوگ ارسال شده توسط دوربین‌های مدار بسته را به تصاویر دیجیتال تبدیل کرده و روی هارد دیسک ذخیره می‌کند. دستگاه‌های DVR جدید قابلیت ارسال تصاویر از طریق اینترنت را نیز دارند. دستگاه DVR را می‌توان به ساده‌ترین شکل به عنوان سرور سیستم مدار بسته آنالوگ معرفی کرد. در سیستم نظارت آنالوگ، دوربین‌های مداربسته به دستگاه DVR متصل می‌شوند و از طریق این دستگاه امکان ضبط، پخش و یا انتقال تصاویر وجود خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه و جایگاه آن در سیستم نظارت تصویری، مقاله‌ی دستورالعمل راه‌اندازی و نصب دوربین مداربسته از بلاگ بیلیون بیت را ملاحظه فرمایید.

با ظهور دوربین‌های آنالوگ HD، فناوری DVR نیز بهبود یافته و دستگاه‌های HD-DVR وارد بازار شده‌اند. دستگاه‌های HD-DVR قابلیت پشتیبانی از دوربین‌های آنالوگ HD با وضوح بسیار بالا را دارند.

دستگاه DVR دی وی آر | بیلیون بیت

کاربرد‌های دستگاه DVR

کاربرد‌های فراوانی که دستگاه DVR دارد، باعث شده تا روز به روز بر میزان استفاده از آن افزوده شود. امروزه امکانات زیادی به دستگاه‌های DVR نسل جدید اضافه شده است که همه کاربران را به وجد می‌آورد. برخی از مهمترین کاربرد‌های این دستگاه به شرح زیر است:

ضبط و نگهداری تصویر

یکی از مهمترین و قابل توجه‌ترین کارکرد‌ها و کاربرد‌های دستگاه DVR ضبط تصاویر است. تصاویر ارسالی توسط دوربین مداربسته در این دستگاه ذخیره می‌شود. به همین دلیل در مکان‌هایی که تصاویر دریافتی نیاز به کنترل و بازیابی دارند، هارد دیسک نصب شده در این دستگاه بسیار به کار می‌آید.

معمولاً یک هارد دیسک دوترابایتی برای یک دستگاه DVR چهار کاناله کافی ست. منظور از تعداد کانال، تعداد دوربین‌هایی است که می‌توانند به یک دستگاه DVR متصل شوند و تصاویر خود را به آن ارسال کنند. البته اکثر DVR‌های امروزی از هارد 6 ترابایتی پشتیبانی می‌کنند. بسته به تعداد دوربین‌های موجود در سیستم دوربین مداربسته شما و کاربر، ممکن است به حداکثر ظرفیت هارد دیسک قابل پشتیبانی نیاز داشته باشید. به عنوان مثال استفاده از سیستم‌های نظارتی در مکان‌های بسیار حساس مانند بانک‌ها، جواهر فروشی‌ها و …. باعث استفاده از تعداد و ظرفیت زیاد هارد می‌شود. یکی از بهترین گزینه ها، دستگاه DVR هشت کاناله بیلیون بیت مدل Bil-xvh8010 است که تمام نیاز شما برای اتصال 8 دوربین مدار بسته را برآورده می کند.

دستگاه DVR هشت کانال بیلیون بیت مدل Bil-xvh8010

دستگاه DVR هشت کانال بیلیون بیت مدل Bil-xvh8010

تصویربرداری زنده (Live)

هنگامی که دستگاه DVR به دوربین مداربسته متصل می‌شود، می‌توان تمام تصاویر را به صورت زنده و بلافاصله با استفاده از مانیتور مشاهده کرد. یکپارچه‌سازی تصویر از دیگر مزیت‌هایی است که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد. برای انتخاب بهترین DVR جهت ضبط و مشاهده‌ی زنده‌ی تصاویر، مقاله انواع دوربین‌های مداربسته می‌تواند راهگشا و پاسخ‌دهنده به سؤالات شما باشد.

هشدار قطعی

یکی از کاربرد‌های این سیستم، هشدار دادن به اپراتور در صورت قطعی است. تنظیمات در نظر گرفته شده در DVR این امکان را به اپراتور می‌دهد تا هر زمان که تصویر دوربین قطع شد، از طریق ایمیل یا آژیر از اختلال مطلع شود.

قابلیت اتصال به شبکه

از دیگر کاربرد‌های قابل توجه دستگاه DVR می‌توان به قابلیت اتصال به شبکه اشاره کرد. این دستگاه قابلیت اتصال به شبکه داخلی با استفاده از پورت LAN را دارد و از این طریق از طریق اینترنت یا از طریق شبکه‌ی داخلی می‌توان تصاویر را از جای دیگری غیر از اتاق کنترل، مشاهده نمود.

جستجوی پیشرفته

از دیگر کاربرد‌های این دستگاه می‌توان به جستجوی پیشرفته اشاره کرد. با استفاده از این قابلیت و فقط زمان روشن بودن دستگاه، می‌توانید تصاویر را در زمان و تاریخ مورد نظر خود پیدا کنید. با این کاربری، می‌توانید زمان‌هایی را که با بیشترین تردد همراه هستند را بررسی دقیقتر انجام دهید.

اجزای DVR و پورت‌های ورودی و خروجی آن

  • پورت ورودی جهت تصویر (video input): این پورت‌ها برای اتصال کابل تصویر دوربین مداربسته می‌باشد. در این قسمت کابل به پورت BNC متصل می‌شود. این پورت‌ها همان کانال‌ها هستند که بالاتر معرفی شد و تعداد این کانال‌ها تعیین می‌کند که چند دوربین را می‌توان به دستگاه متصل کرد. به عنوان مثال همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید این دی وی آر دارای 8 کانال می‌باشد. بنابراین، قبل از خرید دستگاه DVR، خیلی مهم است که اول تعداد دوربین‌های خود را مشخص کنید.
  • پورت خروجی تصویر (video output): DVR از طریق اتصال کابل ویدیویی RGB (یا در انواع پیشرفته‌تر با کابل HDMI) به مانیتور متصل می‌شود. سپس در مانیتور می‌توانید تصاویر را مشاهده کنید.
  • خروجی صدا: برای اتصال به بلندگو استفاده می‌شود. (در صورتی که دوربین مداربسته قابلیت ضبط صدا هم داشته باشد)
  • جک میکروفون (ورود صدا): برای اتصال میکروفون است. (در صورت نیاز به پخش صدا و اعلان)
  • پورت شبکه (Lan): با استفاده از کابل شبکه می‌توان DVR را به شبکه داخلی متصل کرد. به این ترتیب می‌توان تصاویر را در رایانه‌های موجود در شبکه مشاهده کرد. همچنین در صورت اتصال پورت شبکه به یک مودم می‌توان تصاویر را در بستر اینترنت و روی موبایل نیز مشاهده نمود.
  • پورت USB: برای اتصال یک موس یا اتصال درایو فلش برای پشتیبان‌گیری.
  • درگاه ورودی و خروجی آلارم: هنگامی که رویدادی رخ می‌دهد، اطلاع‌رسانی با استفاده از درگاه هشدار انجام می‌شود.
  • اتصال برق: جهت اتصال کابل آداپتور برق است. حتماً قبل از اتصال سیم برق، ولتاژ استاندارد دستگاه DVR را از روی دفترچه‌ی راهنما بررسی کنید تا به دستگاه آسیبی نرسد.
  • دکمه پاور: این دکمه برق دستگاه را قطع می‌کند. برخی از دستگاه‌ها این کلید را ندارند و باید سیم برق را مستقیماً از جدا کنید.

انواع دستگاه DVR

دستگاه DVR مستقل یا Standalone Digital Video Recorder: قابلیت دستگاه Standalone DVR ضبط و پخش تصاویر تنها با استفاده از نمایشگر است.

دستگاه DVR نیازمند به کامپیوتر: PC-Based Digital Video Recorder: سیستم ضبط و پخش دستگاه PC-Based DVR بر اساس سیستم عامل است. در واقع، سیستم عامل روی رایانه شما نصب می‌شود. بنابراین امکان ضبط تصاویر روی هارد دیسک رایانه فراهم می‌آید.

دستگاه DVR دی وی آر | بیلیون بیت

سخن آخر

دستگاه DVR یک دستگاه الکترونیکی است که ویدئو‌های آنالوگ (یا دیجیتال) را به صورت دیجیتال (روی هارد دیسک یا فلش یا کامپیوتر و غیره) ذخیره می‌کند. اگر قصد دارید از دوربین‌های مدار بسته استفاده کنید و DVR متناسب با نیاز خود تهیه کنید، برای اطمینان از برآورده شدن تمام نیاز‌های امنیتی خود، حتماً با متخصصان این حوزه مشورت کنید. متخصصین فنی و فروش در بیلیون بیت اماده ارائه هر گونه مشاوره و خدمات به شما هستند. پس با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 18 =